Ular Bandotan Tanah

Ular Bandotan Tanah

NAMA | NAME

ULAR BANDOTAN TANAH

THE MALAYAN PIT VIPER

(CALLOSELASMA RHODOSTOMA)

 

TAKSONOMI | TAXONOMY

Kerajaan Animalia Kingdom

Filum Chordata Phylum

Kelas Reptilia

Ordo Squamata

Famili Viperidae

Genus Calloselasma

 

DISTRIBUSI DAN HABITAT | DISTRIBUTION AND HABITAT

Ular Bandotan Tanah ditemukan di Nepal, Thailand, Kamboja, Laos, Vietnam, Malaysia bagian utara dan di pulau Jawa di Indonesia. Ada juga laporan yang belum dikonfirmasi namun dapat dipercaya dari Myanmar bagian selatan, Sumatra bagian utara dan Borneo bagian utara. Ular ini lebih suka tinggal di hutan pesisir, semak bambu, lahan pertanian yang tidak digunakan dan ditumbuhi semak-semak, kebun, perkebunan serta hutan di sekitar perkebunan.

 

Malayan Pit Viper, also known as Calloselasma Rhodostoma mostly found in Nepal, Thailand, Cambodia, Laos, Vietnam, Northern West Malaysia, and on the Indonesian island of Java. There are unconfirmed, but credible reports from southern Myanmar (Burma), northern Sumatra and northern Borneo. They prefer coastal forests, bamboo thickets, unused and overgrown farmland, orchards, plantations as well as forest around plantations,

 

DIET DAN NUTRISI | DIET AND NUTRITION

Ular Bandotan Tanah biasanya mencari tikus dan mencari makan di hutan dan perkebunan.

 

The Malayan Pit Viper usually prey for rats and mice around their habitat.

 

SIFAT UTAMA DAN FAKTA UNIK | KEY TRAITS AND FUN FACTS

Ular ini memiliki reputasi sebagai ular yang berbisa dan sangat agresif. Mereka cenderung diam di tempat yang sama selama beberapa jam setelah insiden yang melibatkan manusia. Bisa mereka menyebabkan rasa sakit yang parah dan pembengkakan lokal dan kadang-kadang nekrosis jaringan, tetapi kematian tidak umum. Banyak korban dibiarkan dengan anggota badan yang tidak berfungsi atau diamputasi karena kurangnya antivenom dan perawatan dini.

 

This species has a reputation for being bad-tempered and quick to strike. Remarkably sedentary, it has often been found in the same spot several hours after an incident involving humans. Its venom causes severe pain and local swelling and sometimes tissue necrosis, but deaths are not common. Many victims are left with dysfunctional or amputated limbs due to the lack of antivenom and early treatment.

 

STATUS KONSERVASI | CONSERVATION STATUS

Ular Bandotan Tanah memiliki status “Resiko Rendah” di International Union for Conservation of Nature (IUCN) Red List of Threatened Species.

 

According to the IUCN Red List, the Malayan Pit Viper is categorized as “Least Concern,” indicating that it is not currently facing any major threats to its population.

Berlangganan Layanan Email Kami

Dapatkan informasi mengenai Promo dan Kegiatan di Jagat Satwa Nusantara